Hopp til hovedinnhold

Utstillinger

Damhuset på Labro huser utstillingen om Numedalslågens fløtningshistorie. Damhuset som ble bygget i 1925, var tegnet av arkitekten Arbo. Bygningen ble anlagt over lukkemekanismene som regulerte vannet til kraftverket.

 

Museet synliggjør blant annet skogdrift og tømmerfløtingen i vassdraget og belyser skogen og tømmerhogstens viktige plass i dalføret. Tømmerrenna som går ut fra Damhuset, er en av de lengste som er bevart i Norge.

 

Bygningen er en vakker trekonstruksjon med pagodetårn med kinavipp. Fra dammen har man en utrolig utsikt over fossen, tømmerrenna og bygda rundt. Skollenborg kraftverk ligger i dag inne i fjellet og vannet som skulle gått i fossen kommer ut langt nedenfor Labrofossens mektige fossefall. Labrofossen er malt av flere av nasjonalromantikkens malere, som I.C. Dahl og Thomas Fearnley.

Utstillingen starter med å vise betydningen tømmeret har hatt for mennesket langs Numedalslågen. Allerede for 1000 år siden var tømmer eksportartikkel fra Lågens utløp. England, Island og Vest-Europa var avhengig av norsk tømmer, blant annet til skip og husbygging.

 

Tømmerfløtningen i Numedalslågen opphørte i 1979. Dette var slutten på en mange hundreårig historie. Fremdeles kan man se minner fra denne tida langs vassdraget, men de forsvinner gradvis. Fløtningsjobben var nok både spennende og farefull. Dette var et arbeid som ble utført av tøffe karer som ikke var redde for å bli våte på beina. Fløteren får derfor sin plass i utstillingen.

 

I Museum - et program om norsk historie, som er et radioprogram/podcast fra NRK, er det en episode om tømmerfløting på Labro. I episoden medvirker Even Tråen og brødrene Bård og Dag Engelstad, som alle hadde sommerjobb som tømmerfløtere i studietiden. Hør den her: 

Vegmuseets utstilling i Langbrakka viser utviklingen fra sti til motorveg, kongeveiene, ingeniørkunst, brobygging og vegarbeid. I brakkebygninger fra gamle Moen vegstasjon i Flesberg vises verksted og smie med tilhørende verktøy og utstyr. På uteområdet kam man se maskiner og utstyr for grunnboring, steinknusing, vegskraper, veghøvel, fresere og ploger for snøbrøyting og annet anleggs- og vedlikeholdsarbeid. Utviklingen av Biltilsynet er vist i en egen bygning ved Langbrakka.

Labro kraftstasjon er tegnet av Herman Major Backer og var ferdig i 1910. Den ble bygget av Labro Træsliberi, men ble raskt kjøpt av Drammen kommune som drev den videre gjennom Drammen Elektrisitetsverk.  

 

I kraftstasjonen finner man en utstilling om Labros historie, byggingen av kraftstasjonen og om da taket falt i 1994. 

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2